Univerzální lokomotiva řady 742 (T 466.2)

 

 
předloha 742
Předloha modelu
Předlohou modelu je univerzální motorová lokomotiva druhé generace typu 1435 Bó Bó 883 řady T466.2 (podle původního číslovacího systému ČSD ing. Kryšpína, od roku 1988 jsou označeny řadou 742 dle UIC) o výkonu 883 kW s elektrickým přenosem výkonu určená pro lehkou nákladní dopravu, posun a přetahy ma tratích s normálním rozchodem do maximální rychlosti 90 km/hod. Dnes je využívána i na vozbu osobních vlaků nejen na regionálních tratích.

Výrobce ČKD Praha, závod Lokomotivka-Sokolovo vyrobil v letech 1977-1986 celkem 494 ks těchto lokomotiv, které jako jedna z nejpočetnějších řad tehdejších ČSD jsou dodnes v provozu prakticky na celé síti ČD a ŽSR.

Lokomotiva řady 742 je kapotová a postranními ochozy s jednou kabinou strojvedoucího umístěnou poblíž konce lokomotivy. Dvě stanoviště strojvedoucího jsou umístěna diagonálně na pravé a levé straně kabiny vždy s výškově přestavitelným sedadlem. Kabina je kromě ovládacích prvků lokomotivy vybavena šatníkem, vařičem a přípravou pro umístění radiostanice typu Tesla VR20.

Zdrojem výkonu je rychloběžný naftový motor ČKD typu K6S 230DR (vodou chlazený čtyřdobý šestiválec s přímým vstřikem paliva a přetlakovým plněním turbodmychadlem) přímo spojený s trakčním dynamem ČKD typu TD805 v jeden montážní celek.

Základní technické údaje: délka lokomotivy přes nárazníky 13580mm, nějvětší šířka lokomotivy 3060mm, největší výška lokomotivy 4470mm celkový rozvor lokomotivy 9100mm, rozvor podvozku 2400mm, vzdálenost otočných čepů podvozku 6700mm.

 
Model v měřítku H0 1/87
Model lokomotivy je vytvořen pro dvoukolejný stejnosměrný systém napájení a v souladu s dnešními požadavky modelářů je vybaven mimo jiné kinematikou spřáhla s NEM-šachtou pro umožnění co nejtěsnějšího spojení s dalšími vozy, vnějším osvětlením tvořeným SMD-LED přepínatelnými dle směru jízdy (červená/bílá) a pochopitelně je standardně vybaven rozhraním pro připojení digitálního dekoderu dle NEM.

K dobrým jízdním vlastnostem modelu přispívá motor se setrvačníky a nízko položené těžiště zajištěné kovovým rámem lokomotivy a podvozků. Vlastní karosérie a její doplňky jsou z plastu ABS. Alternativně bude model nabízen v provedení s již zabudovaným digitálním dekoderem jehož součástí bude zvukový modul.